سیستم نجات اضطراری(ups)

آسانسوررا در نظر بگیرید که با مسافران خود در حال حرکت است  که ناگهان به علت قطعی برق در فاصله بین طبقات متوقف می شود. در این حالت، روشنایی کابین محدود به روشنایی اضطرای می شود و کابین  تاریک می شود. این همان جایی است که سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS روشن میشود.

آیا در زمان  قطعی برق در آسانسور زندانی شده‌اید؟ آیا می‌دانید قطع برق می‌تواند چه مشکلاتی را برای آسانسور و مسافران ایجاد کند؟

آسانسوری را در نظر بگیرید که با مسافران خود در حال حرکت است و ناگهان به علت قطعی برق در فاصله بین طبقات متوقف می‌شود. در این حالت، روشنایی کابین محدود به روشنایی اضطرای می‌شود و کابین تاریک می‌شود. افراد حبس شده در آسانسور زنگ اضطراری آسانسور رامی فشارند تا دیگران را از وضعیت پیش آمده آگاه کنند.

در  زمان گذشته، عملیات نجات آسانسور باید با حضور فرد آموزش‌دیده  و وارد در موتورخانه  انجام می‌شد. عملیات نجات اضطراری به روش سنتی می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد. در این شرایط، فرد آموزش‌دیده باید با رعایت موارد ایمنی، ترمز مکانیکی آسانسور را از طریق اهرم آن باز کند و سپس با چرخاندنِ چرخ دستی ، کابین را به سمت سطح طبقه حرکت دهد. اگر افراد آموزش‌دیده در چنین موقعیتی حضور نداشته باشند یا نور محیط کم باشد، این عملیات با سرعت بسیار پایین انجام می‌شود و فرایند زمان‌بر  و طولانی خواهدشد. این موضوع در ساختمان‌های کم‌تردد و یا درزمانی  که ساختمان تقریباً خلوت  است میتواند بحران آفرینی کند در هر حال، آزاد شدن افراد و مدت زمان زندانی شدن آن‌ها در آسانسور به عواملزیادی وابسته است و ممکن است مسافران تا ساعت‌ها در کابین آسانسور گرفتار بمانند.

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش اهمیت مباحث ایمنی در صنعت آسانسور، راه حل جدیدی تحت عنوان سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS (Uninterruptible Power Supply) برای حل مشکلات  ابداع شد. این سیستم در هنگام قطع برق آسانسور با استفاده از انرژی ذخیره‌شده در باتری‌های خود، انرژی لازم را برای هدایت کابین به نزدیک‌ترین طبقه  راتأمین کرده و درب کابین را باز می‌کند.به این صورت افراد دیگر به هیچ وجه در آسانسور حبس نمی‌شوند.

سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS

سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام قطع برق، انرژی لازم را برای انجام عملیات نجات تأمین می‌کند. در چنین موقعیتی، برد کنترلر با بررسی شرایط ایمنی سیستم و در چارچوب استانداردهای مربوطه، فرمان‌های لازم را برای انجام عملیات نجات به درایو موتور، ترمز مکانیکی و درب آسانسور صادر می‌کند.

از میان چالش‌ها و پیچیدگی‌های طراحی یک UPS کارآمد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

   – مشکل محفاظت از باتری‌ها جهت جلوگیری از کاهش عمر مفید باتری و بازدهی آن

  – برقراری ارتباط مناسب میان UPS و تابلو فرمان جهت هوشمندسازی عملیات نجات (انتقال فرمان‌ها و اطلاعات لازم بین تابلو فرمان و UPS)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.